Dumlecookies och lasagne

Idag har jag haft en skön söndag med solning, stickning, bakning och fotbollstittande. Jag provade att baka fyllda dumlecookies.
Här kommer recept om du vill prova:
120 g smör
1 dl brunt farinsocker
5 dl vetemjöl
1½ dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
Fyllning: ca 30 dumlekolor
Garnering: strösocker
Gör så här: Blanda rumsvarmt smör och farinsocker. Vänd i socker. Blanda i äggen. Rör ihop mjöl, bikarbonat,  vaniljsocker och salt i en skål och rör ner i sockersmeten. Arbeta ihop till en smidig deg. Rulla till ca 30 bollar, lägg en dumlekola i varje boll, rulla i strösocker och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 10 min, 200 grader. Kakorna ska spricka och lite av dumlen ska flyta ut.
Till middag blev det lasagne, sallad och ett glas rött vin. Nu har jag packat min ryggsäck med jobbarkläder. Jag försöker gå till jobbet några gånger i veckan. Det är en skön start på dagen, man kommer igång och så får man frisk luft och lite motion.
 
 
 
 
 

Kommentera här: