Dajm- och kolapaj

Igår kväll bjöd jag över Hampus och Emma på lite fika för att provsmaka en dajm- och kolapaj som jag bakat. Här kommer recept om du vill baka. Gör dock inte samma misstag som jag gjorde-  jag tog en form med löstagbara kanter och då rann en del kolasås ut i ugnen. Men nu har sambon skurat hela ugnen så nu är den ren och fin igen!
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 g rumsvarmt smör
½ dl florsocker
1 äggula
 
Kolafyllning:
75 g smält smör
1½ dl farinsocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
3/4 dl vispgrädde
Jag dubblade kolafyllningen för att få ett tjockt lager med  kola. Öka gräddningstiden i ugnen några minuter.
 
Garnering:
2 pkt dubbeldajm
 
Till servering:
3 dl vispad grädde
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 gr. Nyp ihop alla ingredienser till pajdegen.
Kavla ut pajdegen på mjölat bakbord i en pajform ca 22 cm i diameter.
Nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 20-25 minuter.
Smält smöret i en kastrull. Rör ner farinsocker, sirap, vaniljsocker, salt och vispgrädde. Låt det puttra några minuter under omrörning. Häll kolafyllningen på pajskalet.
Grädda pajen längst ner i ugnen i ca 10 minuter.
Låt pajen svalna. Grovhacka dajmen och strö över kakan medan den är ljummen. Ställ in pajen i kylen när den kallnat i 1-2 timmar före servering. Ta fram den en stund före servering så kolan mjuknar. Servera den med en klick grädde.
 
 

Kommentera här: